معرفی نشریات؛
روایت خشم و خون و خبر از لنز دوربین در شماره جدید آزما
پارلمان ایران دات کام: شماره آذرماه مجله فرهنگی ادبی آزما با تیتر جنگ و دیگر هیچ و روایت خشم و خون و خبر از دریچه لنز دوربین خبرنگاران منتشر گردید و روی پیشخان آمد.
به گزارش پارلمان ایران دات کام به نقل از مهر، شماره ۱۸۶ مجله آزما ویژه آذر ۱۴۰۳ بتازگی انتشار یافته و روی پیشخان مطبوعات آمده است. تیتر اصلی این مجله از این قرار است: جنگ و دیگر هیچ! و این نشریه در این شماره به موضوع فتوژورنالیسم و عکاسی خبری و پرونده عکاسان خبری در جنگ پرداخته است.
در این شماره مجله آزما گفتگوهایی می خوانیم با عکاسان جنگ، محمد سالم که برنده جایزه عکس ورلدپرس سال ۲۰۲۴ شده است، عکسی از مرگ را به ثبت رسانده. تصویری از ناس ابومعمر، زنی جوان که پیکر بیجان و کفن پیچ شده خواهرزاده پنج ساله اش را در سردخانه بیکارستان ناصر به آغوش کشیده است. محمد سالم که در سرزمین های اشغالی فلسطین عکاسی کرده است، درباره ی تصاویر انتشار یافته از جنگ، مرگ و ویرانی غزه می گوید: «تصاویر بیشماری از غزه بیرون آمده اما تصویری مانند رنج ناس ابو معمر، به دل ها نفوذ کرده و به یاد می ماند؛ چون نگاهش می کنی و دلت به درد می آید. جایزه از لحظه ی غمگین از درد و رنج به دست آمد. من خوشحال نبودم چون در حالی که قرار دارم و داریم، جایی برای شادی وجود ندارد؛ اما بزرگترین شادی من این است که این تصویر به دست جهانیان رسید».
عکاس بعدی ایوگینی مالولتکا عکاس اوکراینی است، او هم برنده جایزه پولیتزر در بخش روزنامه نگاری و ورلدپرس ۲۰۲۳ شده و عکاس آن عکس معروف زن حامله اوکراینی روی برانکارد است که به تصویر ماریانا معروف شد.
او که پدرش در جریان حمله روسیه به اوکراین به شدت توسط سربازان روس لطمه دیده تا جایی که تنها نامش را به یاد می آورد، نمی تواند یک عکس را از میان عکس هایش انتخاب نماید، و می گوید: «برای بیان این فاجعه فقط یک عکس گویا نیست بنابراین فیلم مستند با عکس متفاوت است؛ چون فیلم می تواند به صورت یک مجموعه همه فاجعه را بیان کند. علاوه بر اینکه آثار مستند، حقیقت هر واقعه را نشان می دهند؛ نشان می دهند مردمی که جنگ را تحمل می کنند با چه فجایعی روبرو هستند بنابراین من این عکس ها را نه فقط در کشورم که به بیرون از آن ارسال کردم تا همه بدانند در اوکراین چه می گذرد عکسهایی که انتشار یافته اند، مطابق قوانینِ امکانِ نمایش هستند اما حقیقت جنگ فراتر از این عکس هاست. به این علت که خیلی از عکس ها امکان نمایش ندارند؛ اما عکسهایی که خودم هم از دیدن آنها وحشت دارم و نمی توانم باردیگر به آنها نگاه کنم. طبق قوانین عکسهایی باید منتشر شوند که بیننده بتواند آنها را تا حدی تحمل کند. اما حقیقت جنگ در تصویرهایی نهفته است که امکان نمایش ندارند.»
این نشریه در بخش پرونده خود، به عکاسی خبری پرداخته است. در این پرونده که عنوانش «پشت دوربین با راویان خشم و خون و خبر» است، گفتگوهایی می خوانیم با محمد صیاد عکاس پیشکسوت مطبوعات درباره ی سالهای کارش، آلفرد یعقوب زاده به بهانه انتشار کتاب مجموعه عکس هایش، کاوس صادقلو عکاس ورزشی درباره ی تجربه های عکاسی خبری و نمایشگاه قاب آهنین، مجید سعیدی درباره ی عکاسی از زندگی بعد از جنگ و تجربه عکاسی در افغانستان، اصلان ارفع و علیرضا شکاری درباره ی فتوژورنالیسم. دراین میان گزارشی هم از نمایشگاه مجسمه های سابین هواردز از سربازان و کشته شدگان جنگ جهانی اول ترجمه و انتشار یافته است.
در این شماره به جز موارد ذکر شده، سرمقاله به قلم هوشنگ اعلم سردبیر آزما با موضوع کارناوال اعتراض در منطق باختین، یادداشت مدیر مسئول _ندا عابد_ درباره ی هوش مصنوعی و یادواره ای برای صد سالگی علی محمد افغانی نویسنده شوهر آهوخانم، گزارش رویداد چشم در چشم و نمایشگاه موزه هنرهای معاصر از آرش امین، یادداشتی از منصوره اتحادیه (نظام مافی) درباره ی پورداوود و روزنامه رستخیز، یادداشتی درباره ی دکتر عبدالحمید حسابی نوشته سرمد قباد، یادداشتی درباره ی قصه گویی پست مدرن از سیدعلی کاشفی خوانساری، داستانی از مهسا محمدی به نام عروس دریایی و داستانی خارجی به نام پسر خوش شانس نوشته جسیکا فرانسیس کین با ترجمه مهتاب خسروشاهی و داستانی به نام ندیمه نوشته کاترین منسفیلد با ترجمه علی کریمی و… چاپ شده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب