حجت الاسلام نوریجانی مطرح كرد؛

پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام سواد رسانه ای در تقویم ملی کشور

پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام سواد رسانه ای در تقویم ملی کشور

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو_ایران از دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درخواست کرد یک روز به نام روز ملی سواد رسانه ای در تقویم کشور ثبت شود.



به گزارش پارلمان ایران دات کام به نقل از مهر، نشستی به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی، حجت الاسلام والمسلمین علی نوریجانی رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران و معصومه نصیری دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو_ایران در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار گردید.

تشریح برنامه های هفته جهانی سواد رسانه ای

معصومه نصیری دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران در این جلسه اظهار داشت: هفته جهانی سواد رسانه ای از سوم تا دهم آبان هر سال گرامی داشته شده و از طرف باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو مورد برنامه ریزی قرار می گیرد. در هر سال تلاش مان این است تا بازتعریف و تولید ادبیات در مطالبی صورت بگیرد که تا حالا مغفول مانده است؛ در حقیقت تلاش می شود ادبیات جدیدی را در این عرصه تولید نماییم.
وی افزود: البته اهتمام داریم تا زمینه های ایجاد فراکسیون سواد رسانه ای در مجلس را فراهم نماییم که این امر نیز تا حدی پیش رفته است و ان شاالله به زودی عملیاتی می شود. همین طور برگزاری نشست با گروهی از نمایندگان مجلس نیز به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه ای در دستور کارمان قرار دارد. البته برگزاری نشست های علمی، تخصصی، رسانه ای با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه نیز در هفته جهانی سواد رسانه ای امسال صورت خواهد پذیرفت تا دغدغه سواد رسانه ای بطور جامع مورد تاکید قرار گیرد.
نصیری اظهار داشت: متاسفانه سواد رسانه ای محدود به پایتخت شده است. در صورتیکه موضوعات مورد توجه در این حوزه در سراسر کشور وجود دارد. باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران در امتداد عمومی سازی واقعی سواد رسانه، شبکه شهرهای فعال در عرصه سواد رسانه ای را با برنامه ریزی و عضویت شهرهای مختلف به این شبکه در دستور کار گذاشته است که تا حالا چند شهر پیوسته و چند شهر در شرف پیوستن قرار دارند.
دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو_ ایران اظهار داشت: همه بر این مساله اتفاق نظر داریم که کشور در معرض جنگ رسانه ای تمام عیاری قرار گرفته است و یکی از روش های خنثی کننده این وضعیت ارتقای سواد رسانه ای است. امسال «منافع عمومی» کلیدواژه محوری هفته جهانی سواد رسانه ای است. موضوع مهمی است که بدانیم فرهنگ عمومی در کنار سواد رسانه ای تا چه اندازه می تواند کمک کننده و پیش برنده باشد. فضای مجازی بسیار در تغییر فرهنگ عمومی جامعه مؤثر است. ما باید این موضوعات را بررسی نماییم چونکه سواد رسانه ای سبب صیانت از فرهنگ عمومی می شود.

سواد رسانه ای مورد تاکید مقام معظم رهبری است

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین علی نوریجانی رییس باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو_ایران اظهار داشت: فضای بین الملل در جامعه نخبگانی و نظام حکمرانی فرهنگی ما مغفول مانده یا در این حوزه کم کاری شده است. زمانی که از تعامل صحبت می شود، احساس می نماییم مقرر است از اتاق دربسته و بدون تعاملات رو در روبا دیگران تعامل نماییم و جهان را تحت تأثیر قرار دهیم.
وی اضافه کرد: ما باید از فرهنگ، آداب، رسوم و حتی خرده فرهنگ هایمان به عنوان یک مولفه مهم قدرت، برای ارتباط با دنیا و انتقال فرهنگ به جهان بهره مند شویم، موضوعی که جای کار بیشتری دارد و ما از آن غافل مانده ایم و نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده نماییم.
رئیس باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران در ادامه اظهار داشت: ساختار یونسکو در دنیا، ساختاری مبتنی بر اجماع عمومی است و همین مورد او را با دیگر سازمان ها متفاوت می کند. یعنی تا دولت ها درباب موضوعی به اجماع نرسند، نسبت به موضوع تصمیم گیری و تصمیم سازی نمی شود و باتوجه به نفوذ ایران اسلامی در عرصه فرهنگی شرق می تواند دست برتر ما را در این سازمان تقویت کند. امسال پنجمین سالی است که هفته سواد رسانه ای را در باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران به عنوان یکی از متولیان اصلی این مساله در کشور برگزار می نماییم. موضوعات این هفته و شعارهای سال در هر دوره کاملا تعاملی و در رابطه با مشارکت افزایی عمومی است و ما همیشه اهتمام داشتیم تا شعارهای بین المللی را بومی سازی نماییم و منافع ملی را دنبال نمائیم.
حجت الاسلام نوریجانی اظهار داشت: «mil click» و «سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای منافع مردمی» همچون شعارهایی بود که در این سال ها برای برگزاری هفته سواد رسانه ای انتخاب شده و هر سال این شعار تکمیل تر شده است. شعار جهانی که امسال برای هفته جهانی سواد رسانه ای امسال در دستور کار است، «مرزهای دیجیتال جدید اطلاعات: سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای اطلاعات منافع عمومی» است.
وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو نهاد مهم و اثر گذاری است و مواضع آن از زبان حاکمیت است، اظهار داشت: اکنون دوره چهارم سواد را بعد از دوره خواندن و نوشتن، دوره توسعه شبکه IT و یاد گیری کار با فناوری و دوره یادگیری یک زبان غیر از زبان مادری سپری می نماییم.
رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران افزود: سواد رسانه ای یکی از موضوعات مهم زندگی ماست. مقام معظم رهبری در اوامر شان به موضوع جهاد تبیین و داشتن سواد رسانه ای بارها تاکید فرموده اند و این مساله یکی از با اهمیت ترین دغدغه های ماست.

وی اضافه کرد: مجموعه هایی همچون شورای فرهنگ عمومی در مرکز و شوراهای فرهنگ عمومی در استانها و شهرستان ها با توجه به جایگاه رفیعشان ذیل شورایعالی انقلاب فرهنگی و در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها و سازمان ها و وزارتخانه های کشور می توانند در عرصه حکمرانی سایبری کشور و توسعه سواد رسانه ای نقش آفرین باشند.
حجت الاسلام نوریجانی اظهار داشت: پلتفرمی تحت عنوان شبکه شهرهای فعال در عرصه سواد رسانه ای را به وجود آورده ایم که شورای اسلامی و شهرداری خوی نخستین شهر عضو این شبکه بوده و اکنون شورای اسلامی و شهرداری شهر کرج و شورای اسلامی و شهرداری زاهدان و سازمان مناطق آزاد کیش در راه پیوستن به این شبکه هستند.
رئیس باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران اظهار داشت: جامعه در شرایطی به سر می برد که روابط جای خودرا به ارتباطات می دهد.
وی از دبیر شورای فرهنگ عمومی درخواست نامگذاری یک روز (ترجیحا روز ۳ آبان) به نام روز ملی سواد رسانه ای در تقویم ملی کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم در روزهای هفته جهانی سواد رسانه ای یک روز را به نام سواد رسانه ملی در تقویم ملی نامگذاری نماییم، می توانیم با میدان آوردن ظرفیتهای مردمی و نهادهای حاکمیتی و اتفاقات مؤثری را در این عرصه و در حوزه حکمرانی سایبری رقم بزنیم.
وی اضافه کرد: تفاهم نامه با شورای فرهنگ عمومی درباب موضوعات همکاری شورا با باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای می تواند امید آفرین و زمینه ساز فعالیتهای مدون و موثر را فراهم آورد.
رئیس باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران اظهار داشت: در عرصه سواد رسانه ای از شروع طرح این مسئله همیشه مردم فعال بوده اند و اقدامات مؤثری را انجام داده اند درحالی که حکمرانی هنوز نقش خودرا آنگونه که در شان وی است را در این حوزه ایفا نکرده است. اگر زمان را از دست بدهیم، تاریخ از ما می گذرد و دیگر وقت گذاشتن در این حوزه فایده ای نخواهد داشت.

از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی می توان در کسب شناخت و اطلاعات بومی مناطق استفاده کرد

در ادامه این جلسه عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن اشاره به این مساله که فضای بین الملل به آسانی فضای سیاستگذاری در کشور را متأثر می کند، اظهار داشت: ظرفیتهای بین الملل در برخورد با گفتمان انقلاب اسلامی قابل کتمان نیست و دولت ها باید از این ظرفیت برای برقراری ارتباط و پیوند با ملت ها استفاده نمایند که این رابطه شاه کلید اصلی توسعه گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
وی اضافه کرد: باید بتوانیم بواسطه ظرفیتهای بین المللی ارتباطی را میان ملت ایران، گفتمان انقلاب اسلامی و ملل جهان برقرار نماییم. از آنجائیکه شعارهای انقلاب بر طبق جهان بینی اسلامی است مانند آزادی خواهی و استقلال و اینها شعارهایی است که رد پای آن در ملل آزادی خواه جهان هم مشاهده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: اگر باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران بتواند از ظرفیت بین المللی برای اهداف کشور استفاده نماید، برگ برنده ای را برای خود رقم زده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: فرهنگ عمومی مجموعه ای از نظام ارزش ها و هنجارهای یک جامعه است که نشان میدهد مردم چگونه فکر می کنند و چه رفتارهایی را بر طبق آن چه که فکر می کنند، انجام می دهد و در این خصوص چه سبک زندگی دارند. در این حوزه رسانه نقش بسیار پررنگی دارد که البته گاهی چالش هایی را هم به وجود آورده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: در فضای فرهنگ عمومی کشور در گذشته عرصه شناسی دقیقی نداشته ایم و اجماعی بر اساس نظام موضوعات پیشران فضای فرهنگ عمومی شکل نگرفته است. اگر رسانه با این نگاه به فرهنگ عمومی ورود کند، می تواند بخش قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: رسانه بواسطه اثر عمیقی که در سبک زندگی و ساحت فردی دارد تبدیل به ابزاری ملموس شده است و نمی توان این مساله را کتمان کرد و البته تبعات منفی این مسئله را در فضای فرهنگ عمومی کشور نیز شاهد می باشیم.

خادمی اظهار داشت: بخش عمده ای از مناسبات اجتماعی در فضای اجتماعی بواسطه رشد رسانه و فرد گرایی منتج از آن تغییر یافته است و ما این مساله را در نتایج برآمده از پیمایش ها متوجه می شویم.
وی اضافه کرد: قلمرو و فضای شهری بواسطه حوزه فرهنگ عمومی بستر خوبی است و می توان قدری بصورت غیرمستقیم با زبان هنر و رسانه این فضا را بهبود بخشید.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: برخی دیگر از مسائل مربوط به فرهنگ عمومی هنوز در افکار عمومی دست نخورده است که می توان به مطالبی همچون احترام به همسایه، وطن دوستی، سبک زندگی اشاره نمود. مباحثی که هنوز مردم با آنها انس دارند و مخالفتی با آن نیست.
خادمی افزود: کار مشترک میان شورای فرهنگ عمومی و باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران چگونگی اثربخشی و اثرگذاری بر ذهنیت عموم جامعه ایرانی است. اگر بتوان بواسطه فرهنگ عمومی برای این ارتقای ذهنیت عمومی برنامه ریزی کرد، می توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر بواسطه تفاهم نامه ای، همه شوراهای فرهنگ عمومی استانها مصوب کنند که در شهرهای شان بتوانند در عرصه سواد رسانه ای فعالیت کنند، می توانیم شاهد اقدامات مؤثری در کل کشور باشیم. همین طور پیشنهاد می شود که از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در کسب شناخت و اطلاعات بومی مناطق استفاده و صورت بندی آنرا در فضای بین الملل ارائه داد.
در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری مشترک میان شورای فرهنگ عمومی کشور و باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران منعقد و به امضا رسید.
 

1403/08/02
13:16:09
0.0 / 5
18
تگهای خبر: برنامه , حكم , دولت , رهبری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳